Laatste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Graaf - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Graaf - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

02 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

De laatste week is helaas alweer ingegaan, snik snik.. Bijna tijd om mijn koffers te pakken en naar huis te gaan. Voordat ik dat doe, nog een laatste reisverslagje.

Afgelopen weekend ben ik voor de laatste keer op trip geweest, samen met mijn drie huisgenootjes Manon, Jannie en Inge. Dit keer naar het Amazonegebied Avanavero en de Blanche Marie vallen, gelegen in het westen van Suriname. Echt een supermooie trip, met onze geweldige gids Dion!

Donderdag zijn we eerst gaan stappen, aangezien we nog maar 2x Havana hadden. Helaas mijn portemonneetje op stap kwijt geraakt, dat moest mij toch een keer gebeuren hier in Su.. Toen we rond een uur of 5 thuis kwamen, heeft Manon nog een eitje gebakken en werden we om 6u al opgehaald. Diehards! Onderweg zijn we bij een man gestopt die in de toekomst graag een soort dierentuin wil beginnen. Hele mooie dieren gezien, zoals apen, vogeltjes en slangen. Wel had onze gids door dat we er allemaal erg slaperig bij stonden en zijn we maar gauw doorgereden. Onderweg hebben we wat geslapen en op een mooi plekje gehangmatteerd. Pas zaterdagochtend kwamen we bij Wanawiro (Eiland in Avanavero), een erg mooi resort! In een tochtje in de korjaalboot hebben we slangen, vogels en kikkers gespot, maar helaas niks eetbaars.. Muggen hadden mij helaas wel gespot en hebben een feestmaal gehad. Voor ons dan maar marshmallows en borgoe bij het kampvuur. Na een overnachting op een bedje die fijner is dan mijn eigen bed, zijn we naar de watervallen gegaan. Hier hebben we nog even gebaad, daarna een rotstekening van indianen bezocht en toen moesten we weer snel door.. Want zelfs op trip in de jungle konden we het WK niet missen! Daarom mochten we ergens bij mensen thuis met een mooi uitzicht op een rivier voetbal kijken. Nadat we de overwinning van Nederland hebben gevierd, gingen we door naar Blanche Marie. Tussendoor zijn we nog bij het dorpje Apoera gestopt, een inheems dorpje. Daarna vervolgden we onze weg op een avontuurlijke wijze. ’s Avonds kwamen we namelijk vast te staan met de auto in de modder, omdat we moesten uitwijken voor een boom.. Hier hebben we heel vaak moeten duwen en werd ons geduld (en spierkracht) op de proef gesteld. Na 2,5 uur wachten, lukte het ons eindelijk om de auto eruit te krijgen! :D Eenmaal bij Blanche Marie aangekomen waren we zo moe dat we meteen zijn gaan slapen in ons hangmatje. ’s Ochtends werden we wakker met een prachtig uitzicht. Na een heerlijk ontbijtje zijn we naar de watervallen gegaan om hier te zwemmen, deze waren echt gigantisch! ’s Middags zijn we weer teruggekeerd en zat de trip er voor ons weer bijna op. Als kers op de taart hebben we op de terugweg nog een puma gespot midden op de weg! Na een lange terugreis met wat borgoetjes en meezingnummers was ik weer heel blij dat ik in mijn bedje lag. Al met al was het een supergave en gezellige trip!

Vorige week is er nog wat minder leuks gebeurd. Zoals de meesten al gehoord hebben, ben ik net in mijn laatste week stage aangereden op de fiets helaas. Op een kruispunt zag ik een auto van links niet aankomen, en deze reed met volle snelheid tegen mij. Eerst lag ik op de motorkap en toen de auto remde vloog ik op de grond. Ik ben toen door iemand naar de spoedeisende hulp gebracht, waar ik samen met mijn lieve vriendinnetje Jannie drie uur heb gewacht. Eenmaal aan de beurt, keek ze maar amper en zei ze dat het allemaal wel meeviel, lekker nuttig dus! Voor de zekerheid ben ik ook nog even naar de fysio geweest om het te laten controleren, maar niks ernstigs. Ik heb wel heel erg veel geluk gehad, want ik kom er slechts met een paar schrammetjes en een licht gekneusde rug vanaf! Dacht ik nog wel dat ik zo goed was in het verkeer in Paramaribo :(

Verder heb ik mijn laatste stagedag gehad bij stichting Vonzell en bij het kindertehuis. Uiteindelijk heb ik veel geleerd dit half jaar en heb ik het erg naar mijn zin gehad. Op onze laatste dag hebben we de kinderen verblijd met een ijsje in de speeltuin en vanavond gaan we met het personeel van stichting Vonzell pizza eten.. :D

Qua salsa begin ik al beroemd te worden hier in Paramaribo hihi. Ik lag op de behandelbank bij de fysio en opeens zei ze: hee, volgens mij ken ik jou ergens van.. Heb jij niet opgetreden bij Krasnapolsky? Ik heb inderdaad al 2 optredens mogen doen met mijn dansleraar, heel erg gaaf om meegemaakt te hebben!

Helaas zit het er nu echt bijna op. De afgelopen vijf maanden zijn echt voorbij gevlogen, en ik heb echt een geweldige tijd gehad! Ik heb veel tripjes gemaakt, veel nieuwe mensen leren kennen, genoten van de zon, de leuke feestjes en natuurlijk het lekkere eten. Eigenlijk gewoon een half jaar vakantie, met stage erbij natuurlijk! Aan de ene kant wil ik nog lang niet naar huis omdat het hier zo leuk is, maar aan de andere kant heb ik natuurlijk ook veel zin om iedereen weer te zien. Nu hopen dat het in Nederland lekker weer is, zodat de cultuurshock niet te groot is.. Tot snel allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1041
Totaal aantal bezoekers 4287

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 05 Juli 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: