Apiapaati!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Graaf - WaarBenJij.nu Apiapaati!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Graaf - WaarBenJij.nu

Apiapaati!!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

13 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Weer een topweekend achter de rug, nu eerst snel een verslagje voordat ik de helft vergeet.

Eigenlijk waren het twee topweekenden, het vorige weekend hebben we namelijk een geweldige poolparty mee mogen maken! Hierbij zouden we met 4 partybussen naar het Wyndam hotel gaan, om hier vervolgens het Brabantse carnaval te overtreffen. Helaas kwam de laatste partybus niet opdagen waar ik eigenlijk in had moeten zitten, maar dat mocht de pret niet drukken. Op 7 verdiepingen hoog van een luxe hotel hadden we een heel mooi uitzicht over Paramaribo (incl. McDonalds) en hebben we een superleuk feestje gehad! :)

De dag erna was erg zwaar omdat we een hangmat moesten gaan kopen voor onze trip. Kiezen blijft altijd zo moeilijk.. Hoewel Manon in de eerste beste winkel een hangmat kocht, hebben Jannie en ik toch bijna 2 uur nodig gehad om alle winkels vijf keer te bezoeken zodat we de perfecte hangmat hadden. Uiteindelijk zijn we nog flink afgezet, maar na ons bezoekje aan de KFC konden we weer tevreden naar huis! ’s Avonds hadden we ons gevreesde salsa-examen, maar ik was geslaagd! As. zaterdag mag ik mijn diploma op gaan halen tijdens een Latinparty. Dit hebben we die dag meteen gevierd bij het volgende exclusieve feestje ‘Intiem’, waar ik dan ook eindelijk voor het eerst Sushi heb gegeten.


Afgelopen weekend ben ik met een aantal meiden op trip geweest naar Apiapaati, echt heel erg mooi!!
Vrijdagochtend om 7u begon onze trip al. Na een reis van 4u in de bus en 3u in de boot kwamen we eindelijk aan op Apiapaati, een rustig gelegen eilandje in het binnenland van Suriname. Het eilandje is van de vader van Fred (onze gids), dus hebben we meteen een deel van zijn familie gezien. Ze waren allemaal erg gastvrij en praatten Saramaccaans. Het enige Saramaccaanse dat ik ken is ‘goedemorgen’. Namelijk: I Weki nö? Weki oooo. Meer hoef je ook niet te kennen.
Het eerste beest dat ik tegenkwam op het eiland, was een slang in een plastic zak die aan een tak hing. Arm beest! Ze hadden beter alle spinnen op het eiland kunnen vangen en deze in plastic tassen kunnen doen. ;)
Toen we eenmaal onze mooie hangmatten op hadden gehangen in het hangmattenkamp, zijn we gaan zwemmen. We konden gewoon met de stroming mee een rondje om het eiland maken, heel erg leuk! ’s Avonds hebben we nog eventjes bij het kampvuur gezeten met ’n drankje om naar een prachtige sterrenhemel te kijken.

Zaterdag hebben we eerst een jungletocht gemaakt. Fred heeft ons van alles uitgelegd over bepaalde rituelen in het dorp en planten die ze bijvoorbeeld als geneesmiddelen gebruiken. Vervolgens hebben we de Ananasberg geklommen. Als bij jullie meteen dezelfde vraag opkomt als bij mij, er staan hier inderdaad ananasplantjes op de berg! Deze tocht was heeeel erg warm, en ik was ook heeel erg blij dat we vervolgens bij de Tapawatravallen konden gaan zwemmen en chillen. Supermooi! Van Fred mochten we ook nog op een soort vlotje achter de boot crossen, ’t was me bijna gelukt om er niet af te vallen. ;)
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten en nog een jungle- en kaaimannentocht gedaan. Heel veel dieren hebben we niet gespot helaas, alleen een vieze maar zielige buidelrat. Deze werd meteen van het eiland gejaagd. We kwamen er ook ineens achter dat er stiekem wel heel erg veel spinnen in ons hangmattenkamp zaten (incl. een vogelspin!). En jawel hoor, de volgende ochtend zat er een grote vieze dikke 'huis- tuin- en keukenspin' in mijn tas. :( Ik weet niet of ik mijn spinnenfobie na dit weekend een beetje heb overwonnen, of dat het juist erger is geworden.

Zondag hebben we het marrondorpje GranSlee bezocht en zijn we daarna gaan raften. Eerst even gelunched bij de watervallen en daarna ben ik meteen maar als eerste gegaan. Ook hebben we van een rots in de waterval/stroom gesprongen. Het was echt super! Helaas heb ik hier geen stoere springfoto’s van, maar het is toch al niet zo stoer als je je neus dichthoudt als je springt. Ten slotte hebben we nog even gechilld met een stuk watermeloen bij de watervallen en zijn we bijna allemaal verbrand, dus was het tijd om terug te gaan.
’s Avonds hadden we een feestelijk programma, we zijn namelijk naar een begrafenis geweest. :) Een man van 75 was overleden, en hier is het een gewoonte om dan twee weken lang te vieren dat hij een mooi leven heeft gehad. Heel bizar en voor mijn gevoel een beetje onnatuurlijk, maar toch snap ik de gedachtegang wel en had het wel iets moois. We werden ook meteen gevraagd om mee te dansen, dus hebben we dit maar gedaan, tegenover de kist. Best gezellig!!
Terug op het eiland hebben we nog even het superspannende drankspelletje ‘bussen’ gespeeld, maar toen de Borgoe op was zijn we maar gaan slapen.

Maandagochtend moesten we namelijk vroeg op. Na de laatste keer lekker ontbeten te hebben met broodjes roerbakei en knakworsten, was het tijd om te gaan. Na de bootreis hadden we een ‘korte’ tussenstop om eventjes iets te eten. Het fastfood is echter slowfood in Suriname en we hebben bijna 2 uur moeten wachten op onze bami en rijst. Daarna heeft onze buschauffeur nog een stop gemaakt bij het Brokopondomeer. Ook hier weer een prachtig uitzicht! Rond een uur of 5 waren we weer thuis en zat mijn eerste trip erop. Ik heb er zeker van genoten, maar was stiekem ook weer blij dat ik in mijn eigen bedje kon slapen! Mijn lieve muggenvriendjes hadden me namelijk gemist, en was dan ook weer in 1 nacht helemaal lek gestoken. :)

Xxx

  • 14 Maart 2014 - 06:27

    Martine:

    Hee lotte
    Wat leuk om te lezen zo dat je het daar zo goed naar je zin hebt! Geniet er maar lekker van.
    Groetjes van mij

  • 19 Maart 2014 - 13:31

    Ivana:

    Hey Lotte,

    Ik heb je site eindelijk eens een keer opgezocht. Lijkt wel een vakantie daar ipv stage;)
    Geniet ervan! Mocht je eens terugkeren bij Lunet, wil ik wel een salsa les van je.

    Gr Ivana (ex stagebegeleidster)

  • 04 April 2014 - 14:44

    Tiny:

    Hey, doe Fred de groeten vab Vera en mij.
    Al kaaiman gevangen ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 4294

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 05 Juli 2014

Stage in Suriname!

Landen bezocht: