Galibi & Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Graaf - WaarBenJij.nu Galibi & Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Graaf - WaarBenJij.nu

Galibi & Isadou

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

28 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Na een lange tijd weer een berichtje vanuit Suriname. In de tussentijd heb ik alweer een aantal tripjes gedaan en veel leuke dingen meegemaakt, dus tijd voor een update!

Als eerste hebben we een hele tijd geleden de Raleighvallen en Voltzberg bezocht. De groep was wat groot met zo’n 20 man, maar het was toch een erg leuke trip. Omdat we de eerste nacht heel back to basic op een onbewoond eilandje hadden overnacht, waren we de tweede dag heel erg blij met onze mooie accommodatie met prachtig uitzicht op de watervallen. Op deze trip hebben we o.a. een jungletocht gedaan, toegekeken hoe een tapir werd geslacht en deze vervolgens gegeten, aapjes gevoerd, een cultureel feestje meegemaakt, mieren en piranha's gegeten en uiteraard de Voltzberg beklommen. Dit laatste was een heel avontuur en erg bijzonder om te doen! We moesten om half 3 ’s nachts onze bedjes alweer uit (niet geslapen dus) omdat we graag de zonsopgang wilden zien op de Voltzberg. Na een lange jungletocht van ongeveer 3u in het donker, kwamen we aan bij de Voltzberg. Jannie en ik waren tijdens het klimmen uiteraard weer de achterblijvers en zijn op een gegeven moment de rest kwijt geraakt… We hoopten ergens al op een eigen survivalprogramma bij Discovery Channel, maar toen kwam onze gids ons toch redden! Eenmaal op de berg was er geen sprake van een zonsopgang omdat het te mistig was… Helaas! Maar wel erg bijzonder om de berg helemaal beklommen te hebben. De weg terug was ook weer hilarisch met Jannie die per ongeluk de berg af ‘rende’ en in de bosjes terecht kwam. Na een tocht van 15 km waarin ik nog nooit zoveel heb gezweet, was het weer heeerlijk om lekker in de watervallen te zwemmen.

Vorige week ben ik met Manon, haar zus Ilona en Robin naar Galibi geweest. De eerste dag zijn we in Frans-Guyana een kijkje gaan nemen. Het is net een mix van Frankrijk en Suriname, heel gek om te zien! Hier hebben we ook een gevangenis bezocht en zijn we naar de Franse markt gegaan. Hier wilde ik eigenlijk graag Franse chocolade kopen, die schijnt nóg lekkerder te zijn dan milka, maar omdat het toch zou smelten heb ik me ingehouden… :)
’s Avonds zijn we zeeschildpadden gaan spotten op het zeeschildpaddeneiland Galibi. We hebben er in totaal wel 6 gezien en ook alle fases die de schildpadden doorlopen wanneer ze eitjes gaan leggen. Heel bijzonder om te zien! Wel heel jammer dat er ook groepen waren die vol met hun lampen op de beesten schenen waardoor ze in hun proces verstoord werden en op een gegeven moment stopten met eitjes leggen.
Verder hebben we in het dorpje waar we verbleven nog een feestje meegemaakt, waar we ook de indianendans hebben gedaan. Hier zijn gelukkig geen beelden van.. ;) Ook werd ons een typisch Indiaas drankje aangeboden dat we moesten ‘atten’. Zo smerig!! Gekke indianen.. Vooral toen we later hoorden hoe het drankje gemaakt was: vrouwen kauwen zo’n 20 keer op een stukje cassave en tuffen dit vervolgens uit in het sapje. Ik houd het liever bij Borgoe-cola op feestjes. :)
Na nog wat foto’s met aapjes, ara’s, schildpadden en neusberen gemaakt te hebben, zat de trip er weer op.

Afgelopen week ben ik met Jannie naar het resort Isadou geweest in het binnenland. Een tante van het kinderhuis had dit georganiseerd en we mochten voor een mooi prijsje mee. Het was een internationale groep, namelijk Belgen, Surinamers en Nederlanders bij elkaar!
Deze 3 dagen stonden vooral in het teken van relaxen, genieten van de natuur, zwemmen en heel erg lekker en veel eten. Helemaal tot rust gekomen dus! Verder was het erg bijzonder om te zien hoe gelovig deze mensen waren. In de bus werden gospelliederen afgespeeld en voor iedere maaltijd was er natuurlijk een gebedje. Wel hebben we heel erg kunnen lachen met deze Surinaamse meiden.
De tweede dag was er ’s avonds na de barbecue een talentenjacht. Jannie en ik dachten er mooi onderuit te komen, maar iedereen moest verplicht een stukje doen. Als eerste de Surinamers, die liedjes aan God opdroegen en sketches uit de bijbel naspeelden, waarin natuurlijk wijze lessen zaten. Daarna Jannie en ik met onze act die we ter plekke even hadden verzonnen: Tsjoe tsjoe wa, tsjoe tsjoe wa, tsjoe tsjoe wa wa wa.. In ieder geval wel origineel! Na de talentenjacht gingen de Surinamers weer vrolijk verder met gospelliederen. Was wel erg gezellig! Zo kennen we al één liedje: My god is awesome, awesome, awesome!
Al met al weer een geslaagde trip! :)

Toen we terug kwamen was de avondvierdaagse nog in volle gang in Paramaribo. Hier is een avondvierdaagse niet alleen wandelen, maar is iedereen mooi verkleed en worden er verschillende acts gedaan. Een groot feest dus! Zaterdag zijn we daarom een kijkje gaan nemen. Daarna zijn we Koningsdag gaan vieren in Touché. Niet te vergelijken met Koningsdag in Nederland, maar wel een geslaagd feestje!

Komende week hebben we weer geluk, want we mogen van woensdag tot vrijdag met de kinderen van het kindertehuis mee naar het binnenland als begeleiding!

• 30 April 2014 - 17:04

Geertje:

Klinkt weer super!
    Piranha smaakt best oke he! Maar tapir?! Hoewel ik dat nog altijd liever zou proberen dan spuug van indianen..
    Geniet er nog van en niet te hard werken he!
    Dan blijven wij nog even jaloers.
    x!

• 08 Mei 2014 - 16:42

Coleta:

Geweldig hoe je schrijft en wat je allemaal meemaakt. Geniet er nog van!